24 Aug 2022

Viața pe care o trăim în prezent presupune o continuă adaptare şi pare că tot mai mulți suntem în căutare de soluții pentru o adaptare sănătoasă.

Luna septembrie, prima lună de toamnă, înseamnă noi începuturi pentru micii elevi și părinții lor; în special pentru cei aflați prima dată într-o asfel de postură. Când e vorba despre soluții, e bine de știut că ele vin din cadrul relațiilor pe care le avem, în special cea cu familia sau cea cu noi înșine, după caz.

Ca părinţi, avem câteva soluţii la-ndemână pentru a asigura celor mici, pentru prima dată elevi, un cadru cât mai plăcut pentru integrarea în primii ani de colectivitate:

1. Să menținem, în primul rând acasă în cadrul familiei, un climat emoțional cât mai echilibrat. O bună înțelegere între adulți și o colaborare între membrii familiei aduce liniște și o stare de bine.

2. Învățătoarea sau învățătorul sunt persoane cheie în dezvoltarea copilului şi, de aceea, ar fi indicat să ne asigurăm că este vorba despre un om de încredere și empatic. Copiii au nevoie de un adult lângă care să se simtă în siguranță.

3. Cu câteva zile înainte de începerea şcolii, ar fi ideal dacă cei mici ar putea vedea locul în care vor învăța și dacă ar putea-o cunoaşte pe viitoarea învățătoare.

4. Nu trebuie privită ca ceva neobișnuit apariţia unei doze de neliniște/anxietate, în cazul viitorilor elevi de clasa pregătitoare. Ca și în cazul grădiniței, despărțirea de părinte poate fi dificilă, însă e important să îi asigurăm, ca părinţi, că vom fi acolo indiferent de ce se va întâmpla.

5. Le putem pune în ghiozdan o poza cu noi, părinţii sau un obiect drag pe care să-l aibă cu ei, să le valideze posibilele temeri și să le fie alături în trăirile lor, atunci când vor avea nevoie.

6. Copiii au nevoie să se simtă în siguranţă şi, pentru a întări acest sentiment, părintele e bine să ajungă la timp să-i preia de la școală. Acest lucru îi face să se simtă doriți/iubiți și în siguranță.

7. Reîntâlnirea e un alt moment important pentru confortul celor mici. Astfel, e necesar să creem, ca părinţi, un spațiu pentru o conversație despre cum s-a simțit la școală, ce i-a plăcut, ce nu i-a plăcut şi ce experienţe a trăit pe parcursul zilei.

8. Ca părinţi, e important să ne facem timp să le ascultăm îngrijorările legate de eventualele neînțelegeri cu alți colegi de clasă și, dacă este cazul, în timp, să decidem schimbarea școlii.

9. Nu “omorâți” timpul liber odată cu începerea școlii. Da, răspunderea se schimbă, însă păstrați din timpul de joacă și relaxare la întoarcerea acasă și doar după îndeplinirea eventualelor noi sarcini.

Zile bune să aveți și nu uitati: capacitatea de adaptare la noi situaţii se dezvoltă din experiențe care ne pun la încercare emoțiile și abilitățile. Asta înseamnă a trăi ca fiinţă umană!

Valentina Şimon, psihoterapeut sistemic pentru cuplu şi familie

Sursă foto: indianexpress.com