Simon Institute

Simon Institute, o viziune clujeană inovativă de psihoterapie
“Înainte de a fi un business, am plecat de la ideea de antreprenoriat! Dacă nu aș face psihologie, aș face turism cu servicii de cea mai bună calitate.
Sunt gemene și foarte la fel. Am rămas fără cuvinte când le-am întâlnit prima oară, împreună și asta nu pentru că nu am mai cunoscut gemeni în viața mea. O știam pe Valentina, energia ei de a descoperi lucruri noi pentru a aplica psihoterapia, dar nu  mi-am imaginat că poate exista aceeași determinare, putere și dorință de a face, la pătrat.
Arătăm aproape identic și ne preocupă lucruri asemănătoare. În același timp, ne completăm mai ales în carieră și în modul de a relaționa cu pacienții. Ne-am format amândouă ca terapeuți. Nu am putut urma exact aceeași pași în procesul de formare ca profesioniști în psihoterapie, pentru că suntem surori, însă ne-am perfecționat în grupuri diferite, și, cu timpul am învățat să relaționăm din perspective profesionale diferite.
Nu ne-am dorit să fim angajate, ci să avem libertatea de a crea și de a dezvolta o afacere în care să fim partenere și prin care să oferim servicii de foarte bună calitate. La început, pe vremea când adulții se interesau de visurile noastre de viitori oameni mari, ne imaginam un hotel pe care să-l administrăm tot împreună și care să fie special. Și acum, dacă nu aș face psihologie, aș face turism cu servicii de cea mai bună calitate”. (Valentina Simon)
“Iar respectul pentru ceilalți a fost transmis și cultivat în familia noastră. Ambii părinți au validat omul de-a lungul vieții lor. Luau în serios tot ceea ce făceau și îi serveau pe toți, cu mult respect și dăruire. Ambii provin din familii simple și cu drag de oameni.” (Valentina Simon)
Simon Institute s-a născut din dorința noatră de a colabora, de a urma visul de demult, acela al afacerii comune, a muncii împreună și a libertății deciziilor.
“Considerăm că este un dar relația noastră și modul în care colaborăm. După ce am început să practicăm meseria de psihoterapeut, eu în Județul Mureș și Valentina la Cluj, au început și discuțiile dintre noi în care dezbăteam diverse cazuri, diverse situații profesionale. Este un lux să poți învăța din experiența celuilalt, mai ales când aceasta îți este descrisă sincer. Am învățat reciproc și învățăm în continuare. Ne-am îmbogățit cunoașterea în domeniu, iar pacienții noștri au ajuns, în multe dintre cazuri, să beneficieze de experiența a doi specialiști.” (Eleonora Toma (Simon)
Simon Institute este la pătrat
Simon Institute, s-a conturat în urma identificării a două tipuri de nevoi: a specialistului care este necesar să interacționeze cu colegii de breaslă, să împărtășească experiențe și a pacientului care își dorește servicii complexe și de foarte bună calitate.

Chiar dacă povestea institutului de psihoterapie a început de mulți ani, a luat formă abia în ianuarie 2019 când a fost definitivat conceptul și interfața pentru social media.
Terapie online și terapie „împreună”
Gemenele și-au unit forțele! Ambele practică psihoterapia individuală de cuplu și familie, în cabinetele proprii: Eleonora Toma (Șimon) și Valentina Șimon. De asemenea, au fost printre primii psihoterapeuți din țară care au spus DA ședințelor de terapie prin internet.
“Din 2011 aplicăm terapia la distanță, terapia online. Este foarte asemănător, ca abordare de specialitate, ceea ce se întâmplă în relația față în față cu ceea ce se întâmplă în relația online. Ședințele la distanță se desfășoară cu ajutorul unui sistem de video conferință, se creează acel spațiu personal necesar unor astfel de discuții, un spațiu intim care contribuie la semnificația discuției.
Avem clienți din țară și din străinătate și avem rezultate foarte bune. Sunt cazuri, în care doar acest tip de terapie poate fi aplicat și anume atunci când, de exemplu, soții locuiesc, pentru o perioadă de timp, în țări diferite.” (Eleonora Toma Șimon)

Co-fondatorii Simon Institute, cele două surori, desfăşoară, de multe ori, ședințele de terapie și împreună. Din experiența lor știu că se poate întâmpla ca un terapeut să intre în blocaj și, în acest sens, au doptat o tehnică a școlii psihoterapeutice de la Milano, coterapia. Astfel, cele două surori sunt terapeute și individual și împreună în diverse cazuri, în funcție de nevoie.
Își completează propozițiile, au aceeași tonalitate și gen de a privi omul. În terapie, indiferent de mediul în care se desfășoară, folosesc palete foarte ample de întrebări și abordări.
“Dinamica pe care o presupune coterapia, necesită efort, dar și un nivel superior de autoobservare, iar aceasta din urmă, ajută la evoluția terapeutului, pe plan personal”. (Eleonora Toma Șimon)

Formare în terapia sistemică- terapia optimistă
Terapeutul sistemic nu este unul specializat pe segmente, ci vede întregul cadru, big picture.
Formarea înseamnă un altfel de pregătire, mai complexă. Amăndouă ne-am format timp de șapte ani la Institutul pentru Cuplu și Familie din Iași, recunoscut de Colegiul Psihologilor din România și membru EFTA-TIC, Asociația Europeană de Psihoterapie. Este o școală de psihoterapie care o are la bază pe cea olandeză de psihoterapie sistemică pentru cuplu și familie. (Valentina Șimon)
Termenul sistemic își are originea în cibernetică și are la bază câteva concepte fundamentale conform cărora mecanismele se influențează între ele. Terapia sistemică, datorită complexității ei, presupune mai multe unghiuri de abordare a unui caz și permite chemarea în terapie, indiferent dacă este vorba despre familie sau doar de un individ, a persoanelor importante din viața și activitatea acestuia: prieteni, colegi, profesori sau membri din familie. Practic, se intră în conceptul lărgit pentru că individul face parte din mai multe sisteme care interacționează, inevitabil, între ele.
Terapia sistemică nu este ceva comun la noi în țară, iar rezultatele practicienilor din domeniu sunt foarte bune.
Terapia sistemică este una optimistă, care pornește de la ideea că în fiecare om există ceva bun, valoros, respect și resurse. Persoana, pacientul nu va fi judecat și nu i se vor pune etichete, iar în cazul surorilor Șimon, cuvântul pacient a fost înlocuit cu „client”.
Școala sistemică are o durată mai lungă de timp, pentru că terapeutul are nevoie nu doar să acumuleze tipuri de cunoștințe, ci și să se identifice cu ele, să aleagă ceea ce i se potrivește mai bine